Column de Brug, 26 februari 2020 “Veel, heel veel eeuwen geleden was er boven het IJ een dijkdorp dat Zosenerdam heette.” Zo luidt de beginzin van een kinderboek* dat ik onlangs schreef voor scholieren uit Noord. De leerlingen krijgen het cadeau van hun koepel van openbare basisscholen. Ze lezen over de geschiedenis van Noord en de toekomst van hun school. Het middeleeuwse Zosenerdam leek me een sprookjesachtig decor voor de …
-
-
Opiniestuk Het Parool, 24 februari 2020 Vorige week bemoeiden de hoge omes uit Den Haag zich met het nijpende woningtekort in Amsterdam. CDA en D66 toverden eensgezind een oplossing uit de hoge hoed: Almere. Er kunnen 25.000 tot 30.000 woningen worden gebouwd in de wijk Pampus. Voorwaarde is een metro van 2,5 miljard euro. Eerdere schattingen over de kosten gingen overigens richting het dubbele. Tijd om het serieus te berekenen …
-
Column de Brug, 24 januari 2020 Op Zeeburgereiland en in Schellingwoude weet ongeveer iedereen het, maar in de rest van Amsterdam is het tamelijk onbekend. Over de Oranjesluizen wandel je in een paar minuten het IJ over. Een prachtig tochtje tussen Noorder en Zuider IJdijk waar het water zilverachtig glinstert. Schellingwoû lijkt vanaf de sluizen een dunbevolkt dijkdorpje in Zeeland of Friesland. Schijn die niet helemaal bedriegt. In het voormalige …
-
Opiniestuk Het Parool, 15 december 2019 Bij Rijkswaterstaat kan de vlag uit. De Adviescommissie Oeververbindingen Rijkswateren Amsterdam adviseert de Javabrug te schrappen. In een eerder stadium sprak Rijkswaterstaat een ‘veiligheidsveto’ uit over alle zes Javabrugontwerpen. De onderbouwing daarvan was nihil, het was een verbod van de meest autoritaire soort. Toch geeft de bemiddelende commissie nu klakkeloos toe aan Rijkswaterstaat. Klakkeloos? Ja, want het rapport geeft geen enkel argument om de …
-
Opiniestuk NRC 21 november 2019 Onlangs moest de Raad van State eraan te pas komen om groen licht te geven aan de Sluisbuurt op Zeeburgereiland. Tegen de plannen met torens tussen 60 en 125 meter spanden liefst acht partijen een gerechtelijke procedure aan. Dit ondanks het feit dat de gemeente na de inspraak in 2017 besloot niet 28 maar 25 torens te bouwen. Bovendien werd de hoogte van de torens …
-
Opiniestuk in NRC 27 september 2019 ‘Bouwwoede bedreigt de groene scheggen’, kopt de Amsterdambijlage op 21 september. De snel groeiende stad rukt op. De bouwactiviteiten gaan ten koste van de beroemde groene scheggen uit het Algemeen Uitbreidings Plan (AUP) van 1935. Scheggen als ‘groene vingers’ die elke Amsterdammer binnen een kwartiertje in het groen brengt. Diverse organisaties komen aan het woord. De ‘Stichting Beschermers Amstelland’ maakt zich hard voor behoud van …
-
Opiniestuk, Het Parool 5 september 2019 Het idee van Zef Hemel is niet de visieloze flauwekul waar architect André van Stigt hem van beticht (Het Hoogste Woord van dinsdag). Hemels scenario om op jaarbasis miljoenen toeristen uit het overvolle centrum weg te leiden naar nieuwe grote attracties kan. Oké, toeristen komen in eerste instantie voor de grachtengordel, het Paleis op de Dam en Anne Frankhuis. Zoals ze in Parijs komen …
-
Opiniestuk, Het Parool 14 april 2019 Na het stuklopen van het zoveelste megalomane plan voor winkelcentrum Boven ‘t IJ is de berichtgeving weinig hoopgevend. ‘Buikslotermeerplein toch geen regionaal winkelcentrum'(14 maart) en ‘Buikslotermeerplein, is er nog hoop?’ (29 maart), aldus de koppen in deze krant. Het zojuist gesneuvelde plan was er een in een lange reeks. Die begon al in de jaren negentig van de vorige eeuw onder de noemer ‘CEZAN’ (Centrale …
-
Opiniestuk, NRC 28 februari 2019 Beelden van dit stadslandschap passen prima in een internationale glossy. Het EYE filmmuseum steekt z’n puntige diagonalen omhoog. De A’dam Toren staat op hoge hakken van beton met op z’n top een ledverlichte kroon. Langgerekt gegil daalt vanaf het observatiedek neer. Op de rooftop-schommel bungelen benen over de dakrand. Hier aan het IJ is het meer flashy dan spooky . Toch herbergt dit gebied …
-
Opiniestuk, Het Parool 15 februari 2019 Is het nu al 1 april? Dat was mijn eerste gedachte toen ik las over ‘Schiphol in zee’ (Het Parool, 4 februari). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht of de luchthaven naar zee kan worden verplaatst. De stijg- en landingsbanen komen dan 30 kilometer verderop. Interessant idee, tot zover geen hilariteit. Maar dan komt het: parkeren, incheck, security, afhandeling van passagiers en …