Essay in Trouw, 13 september 2020 September 1976 verhuisde ik van Amsterdam-West naar de andere kant van het IJ. Tien jaar was ik toen mijn ouders vertelden ‘dat er een groter huis was in Amsterdam-Noord’. ‘Niet-Naar-Nóórd!’, riep een van mijn broers met opengesperde ogen. Dat was mijn eerste kennismaking met de Amsterdamse beeldvorming van het gebied waar de rest van mijn jeugd zich zou afspelen. Noord was geen plek die …
-
-
Column de Brug, 26 augustus 2020 De plekken in de stad die gewoonlijk verkoeling brengen, raakten deze zomer oververhit. Normaal bieden zwemsteigers, stadsstrandjes en -parken rust en ontspanning, nu waren het vulkaantjes waar rook uitkwam. Ook in Oost. Schokkend waren de twee verdronken volwassenen op het strand van IJburg. Eerder die week moest daar een 5-jarig jongetje gereanimeerd worden. Nabij de Amstel vond men in het water bij oeverpark Somerlust …
-
Column Veban, 4 juli 2020 Dit voorjaar verscheen de Kantorenmonitor van de gemeente Amsterdam. Het beschrijft de stand van zaken van de kantorenmarkt per 1 januari 2020 en geeft een prognose voor de toekomst. Bij het ter perse gaan van het stuk, brak in Europa corona uit. Over de Kantorenmonitor is dan ook amper bericht. Als ik een voorspelling mag wagen: na de coronacrisis zullen er niet minder maar wel …
-
Column de Brug, 30 juni 2020 Dit voorjaar publiceerde de gemeente de rapportage Ontwikkelbuurten 2019. Een 91 pagina’s tellend verhaal over de 32 achterstandswijken van Amsterdam. Oost komt er niet in voor. Misschien mag ik het eens hardop zeggen: de afgelopen tien tot twintig jaar is Oost aangehaakt bij Amsterdams favorabele stadsdelen. Natuurlijk, in de Watergraafsmeer woonde de chirurg al naast de hoogleraar, maar tot voor kort waren er ook …
-
Column de Brug, 16 juni 2020 Amsterdam wil een nieuw stadsbos, las ik in de krant. Als liefhebber van bos juich ik dit toe. In Berlijn en Parijs kun je zien hoe stadsbossen het leven in een grote stad veraangenamen. Het is weer eens wat anders dan een park, meer of weiland. In de omgeving van Amsterdam vinden we vooral veel weidse polders en plassen. Open landschap is op een …
-
Opiniestuk Het Parool, 5 juni 2020 Het IJplein in Noord wordt voorgedragen als beschermd stadsgezicht, meldde Het Parool van 15 april. Een beschermde status lijkt mij een overdreven eerbetoon. Zeker, het repeterende modernisme van de vierkante blokken is fascinerend. De brede zichtlijnen tussen de stroken pakken in het pastelkleurige kubuswijkje goed uit. Het Oeverpark bij de Gedempte Insteekhaven is een mooie vondst. Maar er is ook het nodige op het …
-
Column Veban, 7 mei 2020 In tijden van corona vergeet je bijna dat er dingen zijn die wel doorgaan. Zoals de geplande sloop van het Waddenwegviaduct (startdatum 28 april). Op de website van de gemeente luidt het motto bijna juichend: Waddenwegviaduct eruit, groen erin. De bomen op de parkeerplaats blijven voorlopig staan, het asfalt wordt vervangen door gras. Een grasveld dus. Het moet er vijf tot acht jaar liggen – …
-
Column de Brug, 25 april 2020 De muziekjuf van mijn zoon (9) zag op anderhalve kilometer afstand dat zijn viool kapot was. “Kun je ’m even voor het beeld houden,” vroeg ze. Haar peinzende blik vulde het scherm van zijn chromebook. “De toets is stuk, je moet ’m omruilen.” De langwerpige zwarte lat onder de snaren – de ‘toets’ – was inderdaad van het instrument losgeraakt. Vioolspelen kon niet meer. …
-
Column Veban, 19 maart 2020 De kans is groot dat je nog nooit van KANS hebt gehoord. Bij wie ik er de afgelopen tijd ook over begon, ik werd getrakteerd op een hologige blik. Wat een beetje vreemd is als je bedenkt dat dit de komende jaren het belangrijkste infraproject van Noord is – zeker voor ondernemers. KANS staat voor ‘Knooppunt A10 – N247 -s116’. Het gaat over de verkeerskruising …
-
Column de Brug, 18 maart 2020 Het nijpende woningtekort in Amsterdam drong onlangs Den Haag binnen. CDA en D66 kwamen met een oplossing: Almere Pampus. Op de zuidwestkaap van Flevoland kunnen 25.000 tot 30.000 woningen komen. Voorwaarde is een metro van 2,5 miljard euro. Dit is dan de ‘instapprijs’, want eerdere schattingen van deze IJmeerlijn gingen de 5 miljard te boven. Om de werkelijke kosten te schatten hanteer ik sinds …